Lijkt het je leuk om je bezig te houden met bloggen, interviews? KLIK HIER

Heb je iets te melden? Discussie - Vraag en Antwoord - Ervaring delen - Nieuws of een YouTube filmpje KLIK HIER

4 redenen waarom steeds meer mensen een bril dragen

Opticiens die zich zorgen maken over de toekomst kunnen daar per direct mee ophouden. De vraag naar brillen en lenzen blijft toenemen en er liggen grote kansen voor opticiens. Ook mensen die zich zorgen maken over hun zicht – en de invloed van nieuwe devices – kunnen doorlezen. Marianne Creemers, docent bij opleiding Opticien/manager bij Summa College  in Eindhoven, noemt vier recente ontwikkelingen in de optiekbranche die leiden tot een toenemende vraag naar brillen, lenzen en oogzorg.

  1. Digitalisering heeft negatieve invloed op oogprestatie
    Voor wie van technologie en  innovatie houdt, leven we in mooie tijden. Bedrijven als Google, Apple, Samsung en Microsoft blijven ons verrassen met nieuwe gadgets en mogelijkheden om ons leven gemakkelijker en aangenamer te maken. De digitale revolutie heeft echter een keerzijde. Dat urenlang turen naar een computerscherm niet goed is voor je ogen, wisten we al. Onderzoekers van het Erasmus MC waarschuwen ons nu ook voor het toenemende gebruik van tablets, smartphones en spelcomputers. Volgens recent onderzoek leidt het toenemende gebruik van nieuwe technologieën namelijk tot meer bijziendheid in Nederland. De hoeveelheid kinderen dat veraf slecht ziet, neemt fors toe. Dat is vervelend voor jonge liefhebbers van mobiele gadgets, maar natuurlijk minder erg voor de optiekbranche. De vraag naar brillen stijgt immers. Moeten we onze kinderen dan weghouden van mobiele apparaten? Dat is niet nodig, volgens de wetenschappers bij het Erasmus MC. Wel adviseren zij om kinderen niet langer dan een half uur achter elkaar met de tablet te laten spelen. Ook is het verstandig om minstens 30 centimeter afstand te houden van het apparaat.  

  2. Dubbele vergrijzing in optiekmarkt
    Nog een reden waarom er meer bril- en lensdragers bij komen: Nederland vergrijst. Dat de groep 55-plussers in Nederland steeds groter wordt – waardoor de vraag naar oogzorg en brillen toeneemt – is geen nieuws. Dat de optiekmarkt te maken heeft met een dubbele vergrijzing, zoals het Eindhovens Dagblad het onlangs omschreef, is minder bekend. Niet alleen wordt Nederland ouder, ook de groep opticiens tussen de 55 en 65 wordt snel groter. Tegelijkertijd komen er te weinig nieuwe opticiens op de arbeidsmarkt, waardoor de kloof tussen vraag en aanbod toeneemt. Dit betekent betere business voor opticienondernemers die nog niet toe zijn aan hun pensioen. Om nieuwe vakmensen op te leiden en de kloof in Noord-Brabant te verkleinen, startte Summa Business enige tijd geleden een nieuwe opticiensopleiding in Eindhoven. En dat is dan weer goed nieuws voor bedrijven in Zuid-Nederland die moeite hebben om nieuwe gediplomeerde opticiens in huis te halen. 

  3. Bril is mode-item
    Dat zelfs mensen met goede ogen tegenwoordig brillen dragen, zegt genoeg. Brillen zijn de afgelopen jaren een mode-item geworden en het ziet er niet naar uit dat daar verandering in komt. Mensen kopen niet alleen een nieuwe bril omdat de oude versleten is of niet meer de juiste sterkte heeft, maar vooral om esthetische redenen. De lente is in  volle gang en de zomer onderweg. Wie moeite heeft om de laatste trends qua zonnebrillen bij te houden, kan  hier een kijkje nemen. Voor reguliere trendy monturen kun je  bijvoorbeeld bij Eye Stylist terecht. Hier ook nog een handige video voor wie wil weten welke soort bril het beste past bij de vorm van zijn of haar gezicht.

  4. Innovatie in optiekbranche
    Een andere reden waarom steeds meer mensen brillen kopen, is innovatie. Glazen worden steeds dunner, lichter en comfortabeler. Glazenleveranciers als HOYA zetten hierin de toon door innovaties die het bedrijf toepast in andere industrieën – denk aan cameralenzen voor smartphones en toepassingen in ruimtevaart - te benutten in brilglazen. En ook de mogelijkheden nemen toe. Zo ontwikkelde het Nederlandse Essilor het multifocale brillenglas. Oogcorrecties voor veraf en dichtbij worden gedaan in één glas, zonder abrupte overgang tussen het leesgedeelte en het verafgedeelte. De uitvinding van Essilor is niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd een succes.

    Voor opticiens die het aandurven een stapje vooruit te denken, liggen er grote kansen. Zo zal het niet lang meer duren voordat opticiens maatwerk kunnen leveren door brilonderdelen of volledige monturen te 3D-printen, zoals onlangs duidelijk werd tijdens de Optiek2daagse - een kennisevenement voor opticiensopleidingen. De eerste aanbieders van brillen op maat duiken al op. Opticiens zullen op termijn vast en zeker aanhaken. En dat levert dan weer nieuwe mogelijkheden op voor brildragers, zoals brillen die perfect aansluiten op je gezicht.

Blog door Summa College uit Eindhoven - reacties

Reageer op: 4 redenen waarom steeds meer mensen een bril dragen